Vídeo | Develop a reading habit in 5 simple steps
Descubra por que a leitura é a ferramenta definitiva para turbinar o cérebro e acelerar o aprendizado de novos idiomas, desmistificando a ideia de que lemos menos na era digital. Neste vídeo, o autor navega pelas “guerras da leitura” entre fonética e memorização, defende a importância do interesse pessoal na escolha dos livros e compartilha estratégias práticas — inspiradas no livro “Hábitos Atômicos” de James Clear — para vencer as distrações modernas. Prepare-se para aprender 5 passos simples que transformarão a leitura de uma obrigação em um hábito diário prazeroso, essencial para expandir seu vocabulário e sua fluência.
| Audio | |
|---|---|
Normal | Slow |
| English Transcript | Tradução |
| Develop a reading habit in 5 simple steps | Desenvolva o hábito de leitura em 5 passos simples |
| Today, I want to talk about reading: why reading is important, and specifically, how it relates to language learning. | Hoje, eu quero falar sobre leitura: por que a leitura é importante e, especificamente, como ela se relaciona com o aprendizado de idiomas. |
| But more than that, how do we develop good reading habits? | Mas mais do que isso, como desenvolvemos bons hábitos de leitura? |
| I love books. | Eu amo livros. |
| I'm surrounded by books. | Estou cercado por livros. |
| I've got books all over my house. | Tenho livros por toda a minha casa. |
| I can't say I've read them all; I've read a lot of them. | Não posso dizer que li todos eles; li muitos deles. |
| Sometimes I buy a book and I read it later on. | Às vezes compro um livro e o leio mais tarde. |
| I use books a lot for learning the languages that I'm learning. | Eu uso muito os livros para aprender os idiomas que estou aprendendo. |
| Reading is, it's good for the brain. | A leitura é boa para o cérebro. |
| Research shows that it is very good for our cognitive functions; it creates new connections in the brain. | Pesquisas mostram que ela é muito boa para nossas funções cognitivas; ela cria novas conexões no cérebro. |
| It's not something that humans did for most of our existence, but it's very good for us. | Não é algo que os humanos fizeram durante a maior parte da nossa existência, mas é muito bom para nós. |
| It's a big marker of professional success, of academic success. | É um grande indicador de sucesso profissional, de sucesso acadêmico. |
| But not everyone likes to read, and some people don't have that reading habit. | Mas nem todos gostam de ler, e algumas pessoas não têm esse hábito de leitura. |
| We hear a lot these days that young people aren't reading, that reading is declining, or that people don't read as well as they used to. | Ouvimos muito hoje em dia que os jovens não estão lendo, que a leitura está em declínio, ou que as pessoas não leem tão bem quanto costumavam. |
| So, I want to delve into that a little bit. | Então, eu quero me aprofundar um pouco nisso. |
| I Googled "are young people reading less today" in a variety of languages: Swedish, German, Japanese, French, Italian, and Turkish even. | Eu pesquisei no Google "os jovens estão lendo menos hoje" em uma variedade de idiomas: sueco, alemão, japonês, francês, italiano e até turco. |
| In fact, I Googled it in Turkish and found an article, which I then imported into LingQ so I can read that and improve my Turkish while reading. | Na verdade, pesquisei em turco e encontrei um artigo, que depois importei para o LingQ para que eu possa ler e melhorar meu turco enquanto leio. |
| What I discovered is that while there is a lot of sort of alarmist, you know, hand-wringing about how reading skills are declining, in fact, the picture is a little more differentiated depending on how we look at it. | O que descobri é que, embora haja muito tipo de alarmismo, sabe, preocupação exagerada sobre como as habilidades de leitura estão diminuindo, na verdade, o cenário é um pouco mais diferenciado dependendo de como olhamos para ele. |
| First of all, there's always the assumption that at some period in the past, everyone was a great reader. | Antes de tudo, há sempre a suposição de que em algum período do passado, todos eram grandes leitores. |
| That's not the case. | Esse não é o caso. |
| In fact, probably more people read today than a long time ago. | Na verdade, provavelmente mais pessoas leem hoje do que há muito tempo. |
| But even compared to the 50s, 60s, and 70s, people read in different ways. | Mas mesmo comparado com as décadas de 50, 60 e 70, as pessoas leem de maneiras diferentes. |
| Reading is not declining. | A leitura não está em declínio. |
| You'll see some of these studies from Sweden, Italy, and elsewhere show that young people are reading more, but they read a greater variety of things. | Você verá alguns desses estudos da Suécia, Itália e de outros lugares mostrando que os jovens estão lendo mais, mas leem uma maior variedade de coisas. |
| Our world, our information world, has become more varied. | Nosso mundo, nosso mundo da informação, tornou-se mais variado. |
| One of the interesting observations was that young people don't like the kind of books that are suggested to them by teachers or others. | Uma das observações interessantes foi que os jovens não gostam do tipo de livros que lhes são sugeridos por professores ou outros. |
| Also, it seems that in most countries, young people read more, and then they start to lose that reading habit because there are more distractions. | Além disso, parece que na maioria dos países, os jovens leem mais, e depois começam a perder esse hábito de leitura porque há mais distrações. |
| However, in my view, if you have been an avid reader as a very young person, you now have that ability. | No entanto, na minha opinião, se você foi um leitor ávido quando muito jovem, agora você tem essa habilidade. |
| You can go back to it and you can rekindle those reading habits, which we will get into later on. | Você pode voltar a ela e pode reacender esses hábitos de leitura, no que entraremos mais tarde. |
| One of the interesting things I came upon was a website called Wattpad, which creates sort of a learning community online where people can recommend books to each other, and people can write for each other. | Uma das coisas interessantes com que me deparei foi um site chamado Wattpad, que cria uma espécie de comunidade de aprendizado online onde as pessoas podem recomendar livros umas às outras, e as pessoas podem escrever umas para as outras. |
| So I joined; I thought I would try it out. | Então eu entrei; pensei em experimentar. |
| I'm not sure I'll spend much time there. | Não tenho certeza se passarei muito tempo lá. |
| I put "nonfiction" as my area of interest, and up popped a bunch of books that I have absolutely no interest in. | Coloquei "não ficção" como minha área de interesse, e apareceram um monte de livros pelos quais não tenho absolutamente nenhum interesse. |
| Now, granted, this is a younger demographic. | Agora, concordo, este é um grupo demográfico mais jovem. |
| Apparently, young people are more interested in things related to fantasy or, I don't know, science fiction—whatever, not my interest. | Aparentemente, os jovens estão mais interessados em coisas relacionadas à fantasia ou, não sei, ficção científica — seja o que for, não é meu interesse. |
| I have to kind of find a Wattpad that corresponds to my age group and my kind of interest. | Tenho que meio que encontrar um Wattpad que corresponda à minha faixa etária e ao meu tipo de interesse. |
| But the key there is: if you can provide young readers or middle-aged readers with things of interest to them, they're going to read. | Mas a chave aí é: se você puder fornecer aos jovens leitores ou leitores de meia-idade coisas de interesse para eles, eles vão ler. |
| One of the big issues in reading has been the so-called "reading wars. | Uma das grandes questões na leitura tem sido as chamadas "guerras da leitura". |
| " Like, what is the best way to teach reading? This is a war that has been raging since the fifties, if not longer. | Tipo, qual é a melhor maneira de ensinar a ler? Esta é uma guerra que vem ocorrendo desde os anos cinquenta, se não há mais tempo. |
| And it is this sort of disagreement as to whether kids should be taught phonics—in other words, to sound out the words based on the value of the letters—or should they be taught some kind of a reading strategy based on remembering words, memorizing words, guessing at the meaning of words; in other words, reading the "whole language." | E é esse tipo de desacordo sobre se as crianças devem aprender fonética — em outras palavras, pronunciar as palavras com base no valor das letras — ou se devem aprender algum tipo de estratégia de leitura baseada em lembrar palavras, memorizar palavras, adivinhar o significado das palavras; em outras palavras, ler a "linguagem como um todo". |
| Personally, I don't understand why there is a dispute. | Pessoalmente, não entendo por que existe uma disputa. |
| I don't see how you can learn to read without learning to decode the letters, what the letters stand for. | Não vejo como se pode aprender a ler sem aprender a decodificar as letras, o que as letras representam. |
| And I don't know how you can become a good reader if you don't read a lot. | E não sei como você pode se tornar um bom leitor se não ler muito. |
| In other words, absorb the whole language and develop a sense of fluency of reading. | Em outras palavras, absorver a linguagem inteira e desenvolver um senso de fluência de leitura. |
| And reading a lot is a bit like speaking a language: you have to speak a lot to speak well; to read well, you have to read a lot. | E ler muito é um pouco como falar um idioma: você tem que falar muito para falar bem; para ler bem, você tem que ler muito. |
| So I really don't see why there is a dispute there. | Então, eu realmente não vejo por que há uma disputa aí. |
| At any rate, this dispute has been raging for a hundred years, and yet educators or politicians continue to complain that reading skills are declining despite the tremendous amount of research and theories about how best to teach reading. | De qualquer forma, essa disputa vem ocorrendo há cem anos, e ainda assim educadores ou políticos continuam reclamando que as habilidades de leitura estão diminuindo, apesar da tremenda quantidade de pesquisas e teorias sobre a melhor forma de ensinar a ler. |
| It still comes back down to developing that reading habit. | Ainda se resume a desenvolver esse hábito de leitura. |
| When it comes to decoding, of course, decoding is a much bigger issue in some languages than in others. | Quando se trata de decodificação, claro, a decodificação é uma questão muito maior em alguns idiomas do que em outros. |
| If the language is written in a way that we call transparent—such as Spanish or Turkish, where you can literally read any word even if you don't know the word because the relationship between how the word is written and how it's pronounced is very consistent—then those languages are easier and more transparent. | Se o idioma é escrito de uma maneira que chamamos de transparente — como espanhol ou turco, onde você pode literalmente ler qualquer palavra mesmo se não conhecer a palavra, porque a relação entre como a palavra é escrita e como é pronunciada é muito consistente — então esses idiomas são mais fáceis e mais transparentes. |
| Where that relationship is not quite so consistent, as in English (a notorious example), Danish, as far as I'm concerned, Arabic, and Persian, then it's not obvious. | Onde essa relação não é tão consistente, como em inglês (um exemplo notório), dinamarquês, no que me diz respeito, árabe e persa, então não é óbvio. |
| We end up having to try to memorize the word because it's difficult—at least for me, say, reading Persian and Arabic—difficult to sound out that word if I haven't seen it before. | Acabamos tendo que tentar memorizar a palavra porque é difícil — pelo menos para mim, digamos, lendo persa e árabe — difícil pronunciar essa palavra se eu não a tiver visto antes. |
| And I think to some extent readers rely on a combination of decoding and remembering the word. | E acho que, até certo ponto, os leitores dependem de uma combinação de decodificação e lembrança da palavra. |
| If you have learned to decode English and you see the combination of letters O-U-G-H, if you don't know the word, you don't know if that's "rough," "though," "bough," "through"—you have to know the word. | Se você aprendeu a decodificar o inglês e vê a combinação de letras O-U-G-H, se você não conhece a palavra, não sabe se é "rough", "though", "bough", "through" — você tem que conhecer a palavra. |
| So it's always a combination of decoding and developing some sort of fluency through memorizing words once you've seen them often enough. | Então, é sempre uma combinação de decodificação e desenvolvimento de algum tipo de fluência através da memorização de palavras, uma vez que você as tenha visto com frequência suficiente. |
| Again, to become a better reader, you have to read a lot; you become more fluent in terms of decoding, and you become more fluent in terms of recognizing words. | Novamente, para se tornar um leitor melhor, você tem que ler muito; você se torna mais fluente em termos de decodificação e se torna mais fluente em termos de reconhecimento de palavras. |
| Maybe the bottom line there is that we have to learn to enjoy reading. | Talvez a conclusão aqui seja que temos que aprender a gostar de ler. |
| If we enjoy reading, we will become good readers. | Se gostarmos de ler, nos tornaremos bons leitores. |
| That means allowing learners or readers to choose what they want to read, and also allowing them to choose the form in which they want to read. | Isso significa permitir que aprendizes ou leitores escolham o que querem ler, e também permitir que escolham a forma na qual querem ler. |
| It might be comic books. | Podem ser histórias em quadrinhos. |
| It might be reading online, which more and more young people are doing. | Pode ser leitura online, o que mais e mais jovens estão fazendo. |
| But any form of reading is, in fact, building up that capability. | Mas qualquer forma de leitura está, de fato, construindo essa capacidade. |
| So let's look at how we develop a good reading habit. | Então, vamos ver como desenvolvemos um bom hábito de leitura. |
| I'm going to leave a link to an article by James Clear, who wrote "Atomic Habits", where he talks about developing a reading habit. | Vou deixar um link para um artigo de James Clear, que escreveu "Hábitos Atômicos", onde ele fala sobre o desenvolvimento de um hábito de leitura. |
| I think the philosophy of "Atomic Habits" is very applicable to reading. | Acho que a filosofia de "Hábitos Atômicos" é muito aplicável à leitura. |
| Every little bit that we read is good. | Cada pouquinho que lemos é bom. |
| "Atomic Habits" talks about the importance of not, you know, reaching for the sky, but developing good habits—small habits that cumulatively benefit us. | "Hábitos Atômicos" fala sobre a importância de não, você sabe, tentar alcançar o impossível, mas desenvolver bons hábitos — pequenos hábitos que cumulativamente nos beneficiam. |
| So we should be encouraged to read wherever we can, in whatever form; even little bits of reading are all positive. | Então devemos ser encorajados a ler onde pudermos, em qualquer forma; até pequenos pedaços de leitura são todos positivos. |
| However, there are other things that I do. | No entanto, há outras coisas que eu faço. |
| For example, I always have a book by my bedside because my favorite time to read is before going to sleep. | Por exemplo, sempre tenho um livro ao lado da minha cama porque minha hora favorita para ler é antes de dormir. |
| And James Clear mentions this: there is a real benefit in having sort of a reading time during the day. | E James Clear menciona isso: há um benefício real em ter uma espécie de horário de leitura durante o dia. |
| In my case, it's a half-hour before I fall asleep. | No meu caso, é meia hora antes de eu adormecer. |
| I may read at other times, but I know I'm going to read before going to sleep. | Posso ler em outros horários, mas sei que vou ler antes de dormir. |
| And so if we have our reading time—it could be after breakfast, it could be at any time—then that's going to encourage us to read. | E, portanto, se tivermos nosso horário de leitura — pode ser depois do café da manhã, pode ser a qualquer hora — então isso vai nos encorajar a ler. |
| It's going to help develop that reading habit. | Vai ajudar a desenvolver esse hábito de leitura. |
| Another thing: to have a reading habit, you need to be curious about things. | Outra coisa: para ter um hábito de leitura, você precisa ser curioso sobre as coisas. |
| But curiosity is developed in a variety of different ways. | Mas a curiosidade é desenvolvida de várias maneiras diferentes. |
| For example, in my case, audiobooks help trigger an interest in reading the same book. | Por exemplo, no meu caso, audiolivros ajudam a despertar o interesse em ler o mesmo livro. |
| It doesn't replace reading; it's another form of getting that information in. | Não substitui a leitura; é outra forma de obter essa informação. |
| But once I've been listening to the book, I actually want to read the book so that I can flip back and forth in the book and reread certain parts of it, which is more difficult to do with an audiobook. | Mas uma vez que eu esteja ouvindo o livro, eu realmente quero ler o livro para que eu possa folhear o livro para frente e para trás e reler certas partes dele, o que é mais difícil de fazer com um audiolivro. |
| Also, when I learn Turkish or Persian or Arabic, now I'm motivated to read a book about the history of the Arabs, or the history of Iran, or the history of the Turks. | Além disso, quando aprendo turco, persa ou árabe, agora fico motivado a ler um livro sobre a história dos árabes, ou a história do Irã, ou a história dos turcos. |
| So these are all things that connect with each other. | Então, todas essas são coisas que se conectam umas com as outras. |
| I don't think that the availability of electronic media, audiobooks, and eBooks necessarily discourages people from reading. | Não acho que a disponibilidade de mídia eletrônica, audiolivros e eBooks necessariamente desencoraje as pessoas de ler. |
| And I think the statistics bear that out: that despite some alarmist statements, and maybe it varies from country to country, I don't think reading in terms of volume of words read is actually declining. | E acho que as estatísticas confirmam isso: que, apesar de algumas declarações alarmistas, e talvez varie de país para país, não acho que a leitura em termos de volume de palavras lidas esteja realmente diminuindo. |
| But I think the form that that reading takes is changing. | Mas acho que a forma que essa leitura assume está mudando. |
| And so while all the different kinds of reading that we do online and elsewhere, and mixing in audiobooks, may distract from reading, maybe that word "distraction" is important. | E, portanto, embora todos os diferentes tipos de leitura que fazemos online e em outros lugares, e misturando audiolivros, possam distrair da leitura, talvez essa palavra "distração" seja importante. |
| In other words, we do need a certain degree of concentration. | Em outras palavras, precisamos de um certo grau de concentração. |
| A big advantage of reading on paper is that you are less likely to be distracted by your iPhone, or your Twitter, or your email, or things of that nature. | Uma grande vantagem de ler no papel é que é menos provável que você se distraia com seu iPhone, ou seu Twitter, ou seu e-mail, ou coisas dessa natureza. |
| And if you have problems—if you have difficulty shutting off your iPhone… | E se você tem problemas — se tem dificuldade em desligar o seu iPhone… |
| My son told me that his kids (my grandchildren who live in England) have some kind of an iPhone box or something where they lock up their iPhone for three hours so they cannot access it for that period of time. | Meu filho me disse que os filhos dele (meus netos que moram na Inglaterra) têm algum tipo de caixa para iPhone ou algo onde eles trancam o iPhone por três horas para que não possam acessá-lo por esse período de tempo. |
| So any kind of strategy which limits distractions may also encourage you to read more, or to stay focused and concentrated while you're reading. | Então, qualquer tipo de estratégia que limite as distrações também pode encorajá-lo a ler mais, ou a manter o foco e a concentração enquanto lê. |
| And finally, a word about reading and language learning. | E, finalmente, uma palavra sobre leitura e aprendizado de idiomas. |
| For much of my life, reading has been my main way of learning languages. | Durante grande parte da minha vida, a leitura tem sido minha principal maneira de aprender idiomas. |
| When I was learning Mandarin Chinese back in 1968, I spent more time reading than doing anything else. | Quando eu estava aprendendo mandarim em 1968, passei mais tempo lendo do que fazendo qualquer outra coisa. |
| There wasn't the availability of audio, and certainly not video, in those days. | Não havia disponibilidade de áudio, e certamente não de vídeo, naqueles dias. |
| And so I was reading books—books with glossaries, but I was reading books. | E assim eu lia livros — livros com glossários, mas eu lia livros. |
| If I hear a language, if I have my lesson with my Turkish tutor and he introduces a new word to me, I have no hope of remembering that word if I don't see it written down. | Se ouço um idioma, se tenho minha aula com meu tutor de turco e ele me apresenta uma palavra nova, não tenho esperança de lembrar essa palavra se não a vir escrita. |
| And that's why I get a report later on from my tutor where he writes out the words and phrases that I struggled with or that he introduced while we were talking. | E é por isso que recebo um relatório mais tarde do meu tutor, onde ele escreve as palavras e frases com as quais tive dificuldade ou que ele introduziu enquanto conversávamos. |
| I need to read it. | Eu preciso ler isso. |
| I need to see it. | Eu preciso ver isso. |
| I need that combination of audio and text. | Preciso dessa combinação de áudio e texto. |
| Reading is, to my mind, the best way to accumulate vocabulary. | A leitura é, na minha opinião, a melhor maneira de acumular vocabulário. |
| Listening helps with vocabulary, and listening particularly helps you to get into speaking, but to accumulate vocabulary—passive vocabulary which you can eventually turn into active vocabulary—reading is the key. | Ouvir ajuda no vocabulário, e ouvir ajuda particularmente a começar a falar, mas para acumular vocabulário — vocabulário passivo que você pode eventualmente transformar em vocabulário ativo — a leitura é a chave. |
| Reading is very important to increase our vocabulary, which, as I've said many, many times, is the key to improving in whatever language you're learning. | A leitura é muito importante para aumentar nosso vocabulário, o que, como eu disse muitas, muitas vezes, é a chave para melhorar em qualquer idioma que você esteja aprendendo. |
| And of course, vocabulary and word count are at the core of our language learning philosophy at LingQ. | E, claro, vocabulário e contagem de palavras estão no centro da nossa filosofia de aprendizado de idiomas no LingQ. |
| And just a final note: it's surprising to me how many systems for language acquisition don't focus on reading. | E apenas uma nota final: é surpreendente para mim quantos sistemas de aquisição de linguagem não focam na leitura. |
| Steven Krashen, of course, is a great proponent of voluntary reading as a way to acquire language, and I consider him the foremost expert on language acquisition today. | Steven Krashen, claro, é um grande defensor da leitura voluntária como forma de adquirir linguagem, e eu o considero o maior especialista em aquisição de linguagem hoje. |
| Reading is so important that even while we are surrounded by YouTube videos on learning languages and podcasts about learning languages, if a transcript isn't made available, I find those much less useful. | A leitura é tão importante que, mesmo estando cercados por vídeos no YouTube sobre aprendizado de idiomas e podcasts sobre aprendizado de idiomas, se uma transcrição não for disponibilizada, considero-os muito menos úteis. |
| So in every way, reading is fundamental to language improvement. | Portanto, de todas as maneiras, a leitura é fundamental para a melhoria do idioma. |
| It's something that obviously I can't do while driving the car, but it's something that I combine with my listening, which I am able to do while doing other tasks. | É algo que obviamente não posso fazer enquanto dirijo o carro, mas é algo que combino com minha escuta, o que sou capaz de fazer enquanto realizo outras tarefas. |
| So with that, if you want to improve in your language and you recognize the importance of reading but don't have that reading habit: first of all, I left the link to James Clear's suggestions on developing a reading habit. | Então, com isso, se você quer melhorar no seu idioma e reconhece a importância da leitura, mas não tem esse hábito de leitura: antes de tudo, deixei o link para as sugestões de James Clear sobre o desenvolvimento de um hábito de leitura. |
| And I hope that this little talk might encourage you to become a better reader and more motivated to develop a reading habit. | E espero que esta pequena conversa possa encorajá-lo a se tornar um leitor melhor e mais motivado a desenvolver um hábito de leitura. |
| Thank you for listening. | Obrigado por ouvir. |
| Bye for now. | Tchau por enquanto. |
Contagem de palavras
A tabela abaixo exibe as palavras encontradas neste vídeo, bem como o número de vezes em que aparecem.
Veja também: Para que serve esta tabela?
| Freq. | Palavra | Freq. | Palavra | Freq. | Palavra |
|---|---|---|---|---|---|
| 80 | to | 72 | I | 66 | of |
| 63 | the | 62 | reading | 62 | a |
| 61 | that | 60 | is | 59 | and |
| 41 | in | 37 | you | 37 | it |
| 33 | not | 30 | read | 27 | have |
| 24 | do | 20 | my | 19 | so |
| 19 | are | 18 | we | 18 | if |
| 18 | for | 17 | or | 17 | more |
| 16 | but | 14 | people | 14 | language |
| 13 | word | 12 | words | 12 | there |
| 12 | on | 12 | learning | 12 | can |
| 11 | how | 11 | habit | 11 | as |
| 10 | which | 10 | other | 9 | young |
| 9 | with | 9 | they | 9 | some |
| 9 | lot | 9 | know | 9 | good |
| 9 | books | 9 | be | 9 | at |
| 9 | about | 8 | while | 8 | things |
| 8 | am | 7 | was | 7 | our |
| 7 | languages | 7 | going | 7 | book |
| 7 | become | 7 | all | 6 | where |
| 6 | way | 6 | want | 6 | very |
| 6 | turkish | 6 | time | 6 | this |
| 6 | think | 6 | them | 6 | see |
| 6 | kind | 6 | interest | 6 | habits |
| 6 | develop | 6 | by | 6 | been |
| 6 | an | 5 | your | 5 | vocabulary |
| 5 | sort | 5 | readers | 5 | reader |
| 5 | out | 5 | need | 5 | little |
| 5 | listening | 5 | into | 5 | has |
| 5 | from | 5 | form | 5 | even |
| 5 | developing | 5 | decoding | 5 | declining |
| 5 | any | 4 | will | 4 | why |
| 4 | what | 4 | us | 4 | up |
| 4 | today | 4 | those | 4 | than |
| 4 | something | 4 | now | 4 | much |
| 4 | me | 4 | iphone | 4 | important |
| 4 | he | 4 | fact | 4 | combination |
| 4 | before | 4 | because | 4 | back |
| 4 | also | 3 | written | 3 | when |
| 3 | well | 3 | variety | 3 | these |
| 3 | then | 3 | terms | 3 | should |
| 3 | s | 3 | remembering | 3 | persian |
| 3 | online | 3 | one | 3 | might |
| 3 | maybe | 3 | may | 3 | many |
| 3 | like | 3 | letters | 3 | less |
| 3 | learn | 3 | later | 3 | key |
| 3 | james | 3 | history | 3 | get |
| 3 | example | 3 | encourage | 3 | each |
| 3 | doing | 3 | dispute | 3 | different |
| 3 | course | 3 | clear | 3 | case |
| 3 | cannot | 3 | bit | 3 | big |
| 3 | best | 3 | audiobooks | 3 | atomic |
| 3 | always | 2 | world | 2 | whole |
| 2 | who | 2 | whatever | 2 | ways |
| 2 | wattpad | 2 | tutor | 2 | try |
| 2 | times | 2 | through | 2 | teach |
| 2 | taught | 2 | talks | 2 | talk |
| 2 | surrounded | 2 | success | 2 | strategy |
| 2 | speaking | 2 | speak | 2 | sound |
| 2 | sleep | 2 | skills | 2 | seen |
| 2 | say | 2 | research | 2 | relationship |
| 2 | raging | 2 | philosophy | 2 | period |
| 2 | others | 2 | once | 2 | no |
| 2 | new | 2 | motivated | 2 | most |
| 2 | memorizing | 2 | look | 2 | link |
| 2 | lingq | 2 | kids | 2 | interesting |
| 2 | information | 2 | improve | 2 | importance |
| 2 | however | 2 | hope | 2 | helps |
| 2 | help | 2 | hear | 2 | having |
| 2 | great | 2 | googled | 2 | fluent |
| 2 | fluency | 2 | first | 2 | find |
| 2 | everyone | 2 | every | 2 | enjoy |
| 2 | english | 2 | elsewhere | 2 | down |
| 2 | distractions | 2 | despite | 2 | decode |
| 2 | days | 2 | creates | 2 | country |
| 2 | could | 2 | comes | 2 | choose |
| 2 | certain | 2 | called | 2 | brain |
| 2 | better | 2 | benefit | 2 | based |
| 2 | availability | 2 | audio | 2 | article |
| 2 | arabic | 2 | another | 2 | allowing |
| 2 | alarmist | 2 | actually | 2 | acquisition |
| 2 | accumulate | 1 | youtube | 1 | younger |
| 1 | yet | 1 | years | 1 | wrote |
| 1 | writes | 1 | write | 1 | wringing |
| 1 | would | 1 | without | 1 | whether |
| 1 | wherever | 1 | were | 1 | website |
| 1 | wars | 1 | war | 1 | voluntary |
| 1 | volume | 1 | vocabularyreading | 1 | vocabularypassive |
| 1 | view | 1 | videos | 1 | video |
| 1 | varies | 1 | varied | 1 | value |
| 1 | useful | 1 | used | 1 | use |
| 1 | upon | 1 | understand | 1 | u |
| 1 | 1 | turn | 1 | turks | |
| 1 | trigger | 1 | tremendous | 1 | transparentsuch |
| 1 | transparent | 1 | transcript | 1 | told |
| 1 | timethen | 1 | timeit | 1 | three |
| 1 | thought | 1 | though | 1 | thing |
| 1 | theories | 1 | their | 1 | thank |
| 1 | text | 1 | teachers | 1 | tasks |
| 1 | talking | 1 | takes | 1 | systems |
| 1 | swedish | 1 | sweden | 1 | surprising |
| 1 | sure | 1 | suggestions | 1 | suggested |
| 1 | studies | 1 | struggled | 1 | still |
| 1 | steven | 1 | steps | 1 | stay |
| 1 | statistics | 1 | statements | 1 | start |
| 1 | stand | 1 | spent | 1 | spend |
| 1 | specifically | 1 | spanish | 1 | son |
| 1 | sometimes | 1 | sky | 1 | since |
| 1 | simple | 1 | shutting | 1 | shows |
| 1 | show | 1 | sense | 1 | seems |
| 1 | science | 1 | same | 1 | said |
| 1 | rough | 1 | reread | 1 | report |
| 1 | replace | 1 | rely | 1 | relates |
| 1 | related | 1 | rekindle | 1 | recommend |
| 1 | recognizing | 1 | recognize | 1 | really |
| 1 | real | 1 | reaching | 1 | rate |
| 1 | quite | 1 | put | 1 | provide |
| 1 | proponent | 1 | pronounced | 1 | professional |
| 1 | problemsif | 1 | probably | 1 | positive |
| 1 | popped | 1 | politicians | 1 | podcasts |
| 1 | picture | 1 | phrases | 1 | phonicsin |
| 1 | personally | 1 | person | 1 | past |
| 1 | parts | 1 | particularly | 1 | paper |
| 1 | over | 1 | often | 1 | off |
| 1 | obviously | 1 | obvious | 1 | observations |
| 1 | o | 1 | notorious | 1 | note |
| 1 | nonfiction | 1 | necessarily | 1 | nature |
| 1 | mixing | 1 | mind | 1 | middle |
| 1 | mentions | 1 | memorize | 1 | media |
| 1 | means | 1 | meaning | 1 | marker |
| 1 | mandarin | 1 | main | 1 | made |
| 1 | love | 1 | lose | 1 | longer |
| 1 | long | 1 | lock | 1 | live |
| 1 | literally | 1 | line | 1 | limits |
| 1 | likes | 1 | likely | 1 | life |
| 1 | lettersor | 1 | let | 1 | lesson |
| 1 | left | 1 | leave | 1 | least |
| 1 | learners | 1 | learned | 1 | krashen |
| 1 | kinds | 1 | just | 1 | joined |
| 1 | japanese | 1 | italy | 1 | italian |
| 1 | issues | 1 | issue | 1 | iran |
| 1 | introduces | 1 | introduced | 1 | interested |
| 1 | increase | 1 | improving | 1 | improvement |
| 1 | imported | 1 | hundred | 1 | humans |
| 1 | house | 1 | hours | 1 | hour |
| 1 | his | 1 | him | 1 | hand |
| 1 | half | 1 | habitssmall | 1 | h |
| 1 | guessing | 1 | group | 1 | greater |
| 1 | granted | 1 | grandchildren | 1 | got |
| 1 | go | 1 | glossaries | 1 | getting |
| 1 | german | 1 | g | 1 | fundamental |
| 1 | functions | 1 | french | 1 | found |
| 1 | forth | 1 | foremost | 1 | focused |
| 1 | focus | 1 | flip | 1 | finally |
| 1 | final | 1 | fifties | 1 | fictionwhatever |
| 1 | favorite | 1 | far | 1 | fantasy |
| 1 | fall | 1 | extent | 1 | expert |
| 1 | existence | 1 | eventually | 1 | enough |
| 1 | england | 1 | end | 1 | encouraged |
| 1 | 1 | else | 1 | electronic | |
| 1 | educators | 1 | ebooks | 1 | easier |
| 1 | during | 1 | driving | 1 | does |
| 1 | distraction | 1 | distracted | 1 | distract |
| 1 | discovered | 1 | discourages | 1 | disagreement |
| 1 | difficulty | 1 | difficultat | 1 | difficult |
| 1 | differentiated | 1 | did | 1 | developed |
| 1 | depending | 1 | demographic | 1 | delve |
| 1 | degree | 1 | day | 1 | danish |
| 1 | curious | 1 | curiosity | 1 | cumulatively |
| 1 | countries | 1 | count | 1 | corresponds |
| 1 | core | 1 | continue | 1 | consistentthen |
| 1 | consistent | 1 | consider | 1 | connections |
| 1 | connect | 1 | concerned | 1 | concentration |
| 1 | concentrated | 1 | complain | 1 | compared |
| 1 | community | 1 | comic | 1 | combine |
| 1 | cognitive | 1 | chinese | 1 | changing |
| 1 | certainly | 1 | car | 1 | capability |
| 1 | came | 1 | call | 1 | bye |
| 1 | buy | 1 | bunch | 1 | building |
| 1 | breakfast | 1 | box | 1 | bough |
| 1 | bottom | 1 | booksbooks | 1 | bits |
| 1 | bigger | 1 | between | 1 | bedside |
| 1 | bear | 1 | avid | 1 | available |
| 1 | audiobook | 1 | assumption | 1 | asleep |
| 1 | area | 1 | arabs | 1 | arabicdifficult |
| 1 | applicable | 1 | apparently | 1 | anything |
| 1 | amount | 1 | ago | 1 | aged |
| 1 | age | 1 | again | 1 | after |
| 1 | advantage | 1 | active | 1 | acquire |
| 1 | access | 1 | academic | 1 | absorb |
| 1 | absolutely | 1 | able | 1 | ability |


